77335083
ورود کاربران  /  عضویت کاربران

اهداف بازیافت زباله و تولید کود کمپوست

5 / 10
از 26 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 17 مهر 1396 در ساعت 16 : 47 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اهداف بازیافت زباله و تولید کود کمپوست

 

1- بهبود روش ذخيره سازي ، جمع آوري و بازيافت پسماندها

2- خالص سازي پسماندهاي خشك (مواد مصنوعي) براي بازيافت و بازگشت بهينه اين گونه مواد به چرخه توليد

3- جلوگيري از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و كمك به اقتصاد كلان كشور

4- به حداقل رساندن دفن پسماند و حذف آن در آينده

5- ارتقاء سطح كيفيت خدمات شهري

6- حفظ محيط زيست و جلوگيري از توليد و انتشار آلودگي ها

7- ارتقاء سطح فرهنگ عمومي در برخورد با پسماندها

 

تعريف زباله 

 بطور معمول به کليه مواد زايد جامد (فسادپذير و فسادناپذير) گفته ميشود که در منازل ، مراکز تهيه وتوزيع و فروش مواد غذايي ، مؤسسات صنعتي و تجاري وکشاورزي و بيمارستانها و مراکز درماني توليد ميشود.

  

انواع زباله

 

زباله به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیر قابل استفاده دور ریخته می‌شوند اطلاق می‌گردد. این تعریف به صورت کلی در برگیرنده همه منابع، انواع طبقه بندی‌ها، ترکیب و خصوصیات مواد زاید بوده و به چهار دسته کلی زباله‌های شهری، زباله‌های صنعتی و زباله‌های خطرناک و زباله های بیمارستانی تقسیم می‌گردند .

 

 دسته بندي پسماندها

 

پسماند ها را به دو دسته پسماندهاي تر (پسماندهاي غذايي، پسماندهای سبزي و ميوه: پسماند ميوه) و پسماندهاي خشك (كاغذ و مقوا، پلاستيك، فلزات، شيشه، منسوجات و چرم، چوب، لوازم الكتريكي و الكترونيكي) تقسیم میکنند.

  

اصول جمع آوری زباله

 

تقريبا 80 درصد از هزينه هاي مربوط به زباله ها هزينه جمع آوري زباله ميباشد از اين لحاظ هزينه هاي سنگيني بر شهرداريها وسازمانها ي وابسته به جمع آوري و دفع زباله ها ميگردد.

ميزان سرانه زباله درمناطق شهري ايران 658 گرم در روز و درمناطق روستايي بين 220 تا 340 گرم در روز براي هر نفر ميباشد و بطور متوسط 240 کيلوگرم درسال براي هرنفر درنظر گرفته ميشود.

مواد زباله اي بايد پس از توليد دريک محل مناسب با توجه به شرايط بهداشتي و رعايت نکات بهداشتي مراحل عملياتي در سريعترين زمان ممکن جمع آوري حمل ونقل دفع گردد که بهترين روش ، جمع آوري مستقيم از درب منازل و انتقال به محل دفع ميباشند . ( دفن يا روشهاي ديگر)

درمراحل نگهداري وجمع آوري نقش آموزش وهمکاري متقابل بين توليد کنندگان زباله و پرسنل خدمات شهري در افزايش راندمان عمليات بسيار مؤثر است .

توليد کنندگان زباله بايد آگاهي کافي ازاينکه زباله ها را در ظروف مناسب از لحاظ جنس و ظرفيت ( حجم) و زمان تحويل به کارگران خدمات شهرداري داشته باشند.

درهنگام نگهداري زباله ها درمنازل ومحل توليد از ظروف پلاستيکي درب دار يا فلزي ضد زنگ با مقطح دايره اي ونيز استفاده از کيسه پلاستيکي زباله براي حفظ نظافت محيط زيست استفاده شود. بهترين روش جمع آوري زباله ها بطور روزانه است که در کنترل وجلوگيري از رشد و پرورش مگس مؤثر ميباشد و بهترين زمان جمع آوري درساعاتي از شبانه روز که شهر خلوت بوده و ترافيکي وجود ندارد صورت گيرد .

 

انواع روشهاي دفع زباله

 

دفن بهداشتي زباله ها،  سوزاندن زباله ها،  کمپوست کردن ( تهيه کود از زباله )،  تلنبار کردن ،  دفع در رودخانه ، دريا و ...

  

استفاده از زباله

 امروزه مهمترین شاخص‌های زندگی بشر ، حفاظت از منابع تولید است. بشر دریافته است که تبعات و پیامدهای خسارت و زیانهایی که به طبیعت وارد می‌کند، بمراتب بیشتر از بهره‌ای است که از آلودن محیط زیست دریافت می‌کند. از این رو ، با بکار بستن امکانات عملی و علمی می‌کوشد کمترین زیان را به طبیعت وارد آورد. امروزه تولید زباله در شهرهای بزرگ مسئله آفرین شده است.

 فرایند تولید زباله که خود ناشی از فعالیت انسان شهرنشین مصرف‌کننده است و هر روز نیز او را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کنند، جزء لاینفک زندگی است. بطوری که بطور متوسط هر انسان شهرنشین روزانه نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند و چنانچه جمعیت شهرنشین کشور را سی میلیون نفر تخمین زنیم، روزانه معادل پانزده هزار تن زباله تولید می‌شود که دفع این حجم عظیم زباله ، چنانچه بطور اصولی و بهداشتی انجام نشود، معضلات جبران ناپذیر زیست محیطی را بدنبال خواهد داشت.

 از سوی دیگر چنانچه با دیدگاه مثبت به زباله بنگریم و عبارت طلای کثیف بر آن نهیم، زباله ماده‌ای است ارزشمند و قابل بازیافت.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :